Om oss

Norsk Pasientforening hjelper pasienter som har problemer med helsevesenet. Vi tar i mot henvendelser fra alle. Vi får driftstilskudd over statsbudsjettet for å drive kontoret, og hjelpen vi gir er gratis. Kontoret består av tre pasientrådgivere, en kontormedarbeider og generalsekretær. 

Kontakt oss

Norsk pasientforening
Tlf: 22 00 74 00
(mandag til torsdag fra kl 10-15, fredag fra kl. 10-12)

E-post: post@pasient.no

Postadresse:
Postboks 376 Sentrum
0102 Oslo
Brosjyre for helsepersonell

Årsmelding 2016

Du kan lese den her: Årsmelding 2016 .pdf

Bli medlem!

Ønsker du å støtte Norsk Pasientforenings arbeid, kan du sende oss dette innmeldingsskjemaet: 2016.12.20-NP-Innmeldingsblankett.pdf


 

3 av 21 fikk medhold i Klagenemnda for behandling i utlandet

- Erfaringen vår er at det er svært vanskelig å snu disse sakene, sier generalsekretær Tove Hanche-Olsen i Norsk Pasientforening.

Les artikkelen i Dagens Medisin her: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/01/16/3-av-21-fikk-medhold-i-klagenemnd/


 

Hjelp oss å hjelpe

Mange opplever problemer i sitt møte med helsevesenet, og de føler seg ofte alene. Vi står på pasientens side, og vi har mange eksempler på at vår kompetanse og vår erfaring har gjort en forskjell. Vi ønsker å hjelpe enda flere, og de som trenger vår bistand skal få den gratis. Vi har imidlertid begrensede midler, og derfor håper vi at du vil bli støttemedlem i foreningen, slik at vi kan gjøre en enda bedre jobb.


 

Jeg får ikke behandlingen jeg skal ha

Uvitenhet, stolthet og arroganse i helsevesenet kan stå som en mur mellom pasienter med problemer og den behandlingen de trenger. Det skjer ikke hver dag, men det skjer for ofte, og det kan være ødeleggende for de menneskene som rammes.


 

Bråstoppet effektiv behandling

Mann (63) fikk morfinklorid mot alvorlige rusproblemer i 28 år. Behandlingen var svært vellykket. Så døde mannens fastlege, og den nye fastlegen stanset behandlingen. Ny behandling med metadon ga svært alvorlige bivirkninger