Om oss

Norsk Pasientforening hjelper pasienter som har problemer med helsevesenet. Vi tar i mot henvendelser fra alle. Vi får driftstilskudd over statsbudsjettet for å drive kontoret, og hjelpen vi gir er gratis. Kontoret består av tre pasientrådgivere, en kontormedarbeider og generalsekretær. 

Kontakt oss

Norsk pasientforening
Tlf: 22 00 74 00
(mandag til torsdag fra kl 10-15, fredag fra kl. 10-12)

E-post: post@pasient.no

Postadresse:
Postboks 376 Sentrum
0102 Oslo
Brosjyre for helsepersonell

Brutalt møte ga dødsangst

Kreftsyk mann (58) fikk dødsangst etter et brutalt møte med en nedlatende og sint sykehuslege. Angsten ødela de siste årene av livet hans. Krenkelsen og angsten kom på toppen av en medisinsk sykehustabbe.

Overså kreftsvulst Pasienten var storrøyker, fikk behandling for KOLS, og oppsøkte legevakten på grunn av pusteproblemer. Han ble sendt til røntgen fordi han hostet blod, men bildene ble ikke tolket riktig, og legen på pasientens lokale sykehus overså en kreftsvulst i hans ene lunge. Mannen reiste kort tid etter på ferie til sitt hjemland. Her ble kreften oppdaget, han fikk behandling med cellegift, og beskjed om at han var frisk.

Utskjelt og skremt Da mannen kom tilbake til Norge oppsøkte han sitt lokale sykehus for å fortelle at sykehuset hadde feilvurdert røntgenbildene hans, at han hadde hatt kreft, men at han var blitt frisk etter behandling i utlandet. Han trodde han skulle få en unnskyldning. Han fikk en utskjelling.

Dødsangst Legen reagerte med sinne da mannen sa han var feilvurdert, og møtet endte med en konfrontasjon utenfor legens kontor. Mens de stod i korridoren, fortalte legen at mannen ikke var frisk av kreften, og at han kom til å dø av sykdommen. Beskjeden fra legen gir pasienten dødsangst. Angsten ødelegger livskvaliteten i de siste årene han har igjen, før han dør av kreften.

Ingen erstatning Pasienten oppsøkte Norsk Pasientforening og fikk hjelp med henvisning til behandling for angstproblemene, hjelp til å følge opp det brutale møtet med legen, og hjelp til å søke erstatning. Pasienten fikk psykiatrisk behandling for angsten, men det kom aldri noen beklagelse fra sykehuset. Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) avviste hans krav. NPE konkluderte med at det har skjedd en alvorlig svikt, men at pasienten ikke ville fått lengre levetid selv om han hadde fått behandling tidligere. Da er det ikke grunnlag for erstatning.

Norsk Pasientforening møter ofte pasienter som har møtt en krenkende og respektløs behandling hos norsk helsevesen. Alvorlige og tunge beskjeder skal gis til pasienten på en hensynsfull og profesjonell måte. En sint beskjed i korridoren er det motsatt av hva pasienter har krav på. For mange pasienter er krenkende og respektløs behandling en stor tilleggsbelastning som ofte fører til traumer.